vrijdag 9 augustus 2019

halverwege...

Gisteren hadden we de derde groepsbijeenkomst, en dat betekend dat we halverwege zijn!!!

Waar ik eerst zolang op alles moest wachten, begint het nu toch redelijk op te schieten.
3 van de 6 sessies voor de operatie zitten er op, en de voorlopige operatiedatum staat gepland.

Voorafgaand aan de bijeenkomst mocht ik mij gisteren eerst in het ziekenhuis tegenover de NOK melden bij Vitalys waar ik mee doe aan het  wetenschappelijk onderzoek.
Bij de screening hadden ze wat bloedtesten gedaan, nu mocht ik een test doen met neuropsychologische taken.
Bij de eerste opdrachten moest ik nogal lachen;
teken een klok met de wijzers op 10 over 11
trek een lijn tussen cijfers en letters in de juiste volgorde
benoem de 3 dieren ( leeuw, neushoorn en kameel)

Ik dacht deze test wel eens op tv gezien te hebben bij mensen met verdenking op dementie.
Dat klopte dus ook. Gelukkig ging deze opdracht goed, ik ben niet dement!!!
( of ik weet niet dat ik ze fout deed.....😁 )
De andere opdrachten waren toch niet zo heel makkelijk, sterker nog ; soms ook echt wel moeilijk.
Een verhaal wat voorgelezen werd zo goed mogelijk navertellen.
5 willekeurige woorden nazeggen, dat ging goed. Maar toen ze 10 min later weer gevraagd werden moest ik toch even diep graven.
cijfers tussen de 1 en 10 in willekeurige volgorde nazeggen gaat goed, maar daarna....
achterstevoren opnoemen, of van laag naar hoog.
Dat was best een dingetje waar ik dus niet helemaal goed scoorde.
Hopelijk was ik niet de enige .

Na dat uur mocht ik gelijk door naar de NOK voor de derde bijeenkomst.
De groep wordt steeds gezelliger, en hier en daar komen er steeds meer persoonlijke verhalen los.
Leuk om te zien hoe zich dat ontwikkeld.

Dit keer hadden we "les" van de arts, de diëtist en de psycholoog.
Veel geleerd over goede en minder goede voeding, vitamines die we straks moeten gaan slikken en wat wel en niet te doen voor de operatie.
Ook deze keer werd ons weer op het hart gedrukt dat het erg belangrijk is om zo'n 5kg voor de operatie af te vallen.
Het schijnt dus dat, als je even goed gaat lijnen, de lever dan als eerste slinkt.
Hierdoor heeft de chirurg meer operatiegebied en kan hij of zij er dus beter bij.
Zo niet, dan zal de lever opgetild moeten worden ( hij ligt nl voor de maag), met het risico dat hij kan scheuren...
Dat klinkt natuurlijk logisch, maar toch vind ik het raar dat er van mensen, die als laatste hulpmiddel deze operatie kiezen, wordt verwacht dat ze even in een week of 6 5kg kunnen afvallen.
Een terechte opmerking van een van de dames was dan ook: "als het zo makkelijk gaat, dan had ik hier nu niet gezeten".
En daar had zij weer een punt.
Het zal waarschijnlijk een discussie blijven die ik verder niet aanga.
Ik zal mijn best doen, maar beloof geen 5 kg. Ieder pondje is meegenomen denk ik dan maar.

De opdracht voor de komende weken is:
Schrijf een brief aan jezelf hoe je jezelf over 5 jaar ziet.
Maar ook hoe je jezelf over 5 jaar ziet als je deze stap niet had gezet.

Daar ga ik de komende dagen maar eens op broeden.....

6 opmerkingen:

  1. En gaan ze die testen dan na de operatie nog een keer doen? Wel 'leuk' (misschien is interessant een beter woord) dat je meedoet met het wetenschappelijk onderzoek.

    Succes de tweede helft van de bijeenkomsten.
    Dikke knuffel,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja klopt, over een half jaar krijg ik weer een test. Geen idee of dat dezelfde is of wat anders...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spannend ireen..nog ff en dan ben je geopereerd..wat zul jij je goed gaan voelen zeg.. niet direct na de operatie��.. dan voelt het als of je onder de trein hebt gelegen haha.. wil je niet bang maken.. maar geloof me, komt allemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uuuuuhhhhh, geen idee hoe het voelt onder een trein, maar ik na mijn laatste buikoperatie kan ik me redelijk inleven.
    We gaan het zien, hopelijk blijft die pijn niet te lang en wordt ik niet bang om de eerste dagen te eten. Ook het vloeibare zal denk ik niet makkelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai ireen.. pijn gaat sneller weg door veel maar voorzichtig te bewegen..trust me..
    Gewoon lekker kleine stukjes door het huis lopen..dat werkt echt..
    En vloeibaar hoef je gelukkig niet zo lang.. gewoon zorgen dat je een beetje voorraad hebt in de vriezer.. kleine porties invriezen van het avond eten wat je voor de operatie eet. Is superhandig en hoef je ook niet zo moeilijk te koken na je operatie.

    BeantwoordenVerwijderen